• Google lijkt bij zijn strategie voor artificial intelligence (AI) dezelfde tactiek te volgen als Microsoft: investeren in kansrijke AI-startups en die aan je binden.
  • Zo krijgt Runway, een bedrijf dat zich richt op het genereren van beeld met behulp van kunstmatige intelligentie, een kapitaalinjectie van 100 miljoen dollar van Google.
  • Runway krijgt de mogelijkheid om gebruik te maken van cloudopslagruimte van Google.
  • Lees ook: Beurs krijgt geen genoeg van hype rond artificial intelligence: Nasdaq in sterke, opwaartse technische trend

In de race tussen techgiganten bij de ontwikkeling van toepassingen voor artificial intelligence (AI) heeft Microsoft een belangrijke slag geslagen door fors te investeren in softwarebedrijf OpenAI, de maker van AI-bot ChatGPT. Maar rivaal Google zit niet stil.

Google steekt 100 miljoen dollar aan financiering in AI-startup Runway. Onderdeel van de overeenkomst is dat Runway ook gebruik kan maken van digitale opslagruimte in de cloud van Google.

Uit documenten die zijn ingezien door Insider, blijkt dat Runway een aanvullende deal rond het gebruik van cloudruimte van Google heeft gesloten ter waarde van 75 miljoen dollar.

Insider berichtte eerder dat Runway in een financieringsronde in totaal 100 miljoen dollar had opgehaald, tegen een waardering van 1,5 miljard dollar voor het bedrijf. De geldschieter blijkt Google te zijn, volgens twee goed geïnformeerde bronnen. De site The Information heeft hier ook over bericht.

Runway is een in New York gevestigde startup die technologie levert waarmee op basis van tekstinstructies plaatjes en video gegenereerd kunnen worden. De applicaties van het softwarebedrijf zijn onder meer gebruikt voor de flim Everything Everywhere All At Once, die onlangs een Oscar won.

De nieuwe waardering van 1,5 miljard dollar voor Runway bij de financieringsronde waar Google aan meedeed, is een flinke sprong ten opzichte van de waardering van 500 miljoen dollar die Runway zes maanden geleden had. Destijds haalde het bedrijf 100 miljoen dollar op bij investeerders Amplify Partners, Lux Capital, Coatue en Felicis Ventures.

AI-startups hebben grote behoefte aan ruimte voor dataopslag

Ai-bedrijven zoals Runway gebruiken softwaremodellen die afhankelijk zijn van het gebruik van enorm grote databases. De beschikking over grote hoeveelheden digitale opslagruimte is voor de toepassing van zogenoemde generatieve AI dan ook cruciaal, aangezien hiermee op basis van vragen de best mogelijke antwoorden (in tekst of beeld) worden gegenereerd met behulp van grote hoeveelheden data.

Er is dus een wederzijds belang voor techreuzen zoals Google en Microsoft, die beschikken over grote diensten voor dataopslag in de cloud, en AI-startups zoals Runway en OpenAI, die zich verder willen ontwikkelen.

In het geval van Runway is Google overigens niet de enige die aan het jonge AI-bedrijf trekt. Afgelopen maart sloot Runway namelijk een overeenkomst met Amazon inzake een meerjarige "strategische samenwerking" op het gebied van clouddiensten. Het lijkt er dus op of Google Runway wil weglokken bij Amazon met een eigen clouddeal.

Andersom is Runway niet de enige AI-startup waar Google zich op richt. Afgelopen jaar investeerde Google 300 miljoen dollar in Anthropic, een concurrent van OpenAI, zo meldde zakenkrant The Financial Times.

Google en Runway wilden geen reactie geven tegenover Insider.

LEES OOK: Sam Altman, de baas van het bedrijf achter ChatGPT, wil zelf niet naar Mars – robots sturen naar de rode planeet is wel een optie